Niepubliczne przedszkole w Wieliczce
poznaj nas lepiej

Witamy w Niepublicznym Przedszkolu Artystyczno-Językowym „Puchatkowo”, które rozpoczęło swoją działalność 1 września 2009 r. Mieści się w bardzo spokojnej, bezpiecznej okolicy w budynku wolnostojącym przy ul. Mieszka I nr 2 w Wieliczce.
Przedszkole jest placówką oświatową – posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Burmistrza Miasta i Gminy Wieliczka. Nadzór pedagogiczny nad realizacją podstawy programowej pełni Kuratorium Oświaty i Wychowania w Krakowie.
Przedszkole Artystyczno – językowe „Puchatkowo” jest czynne cały rok, od poniedziałku do piątku, w godzinach 6:45 — 17:15. Nie pracuje w dni świąteczne oraz ustawowo wolne od pracy. W trakcie wakacji przewidziana jest również dwutygodniowa przerwa w drugiej połowie lipca.
Do Przedszkola przyjmowane są dzieci w wieku od 2,5 lat do 6 lat. W placówce funkcjonują 2 oddziały dla dzieci w wieku 3 – 4 lat i 5 – 6 lat. Każdą z nich opiekuje się trzech nauczycieli.
Dzieci mają do dyspozycji funkcjonalnie i estetycznie urządzone sale zajęć wychowawczo – dydaktycznych. Są one wyposażone w bezpieczne kreatywne zabawki i pomoce dydaktyczne dostosowane do potrzeb i możliwości przebywających w niej dzieci.
Zajęcia dydaktyczno- wychowawcze realizujemy zgodnie z obowiązującą Podstawą programową nauczania przedszkolnego.
Realizację zadań wynikających z podstawy programowej gwarantuje Kadra Pedagogiczna o wysokich kwalifikacjach kierunkowych i specjalistycznych.
Kadrę Pedagogiczną tworzy zespół młodych, wykształconych i kreatywnych nauczycieli z pełnymi kwalifikacjami do pracy w przedszkolu. Nauczycieli wspierają specjaliści z zakresu logopedii, psychologii, a także profesjonalni instruktorzy dodatkowych zajęć. W przedszkolu zatrudniony jest też doradca metodyczny, który czuwa nad prawidłową realizacją procesu wychowawczo – dydaktycznego oraz monitoruje postępy edukacyjne dziecka. Nasz zespół uczestnicząc w tematycznych warsztatach i kursach, podąża za rozwojem pedagogiki, zapoznaje się z najnowszymi metodami nauczania.

RAMOWY ROZKŁAD DNIA
6:45 – 8.15 – przychodzenie dzieci do przedszkola. Czynności opiekuńcze, porządkowe i organizacyjne. Swobodne, spontaniczne zabawy, indywidualna praca z dziećmi. Wspieranie rozwoju dzieci poprzez różnorodne zabawy i ćwiczenia prowadzone pod kierunkiem nauczyciela, w tym obowiązkowe zabawy ruchowe lub ćwiczenia poranne.
8:00 – 8:30 – dodatkowe zajęcia dla sześciolatków
8.15 – 8.30 – przygotowanie do śniadania. Zabiegi higieniczne. Czynności samoobsługowe. Wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych i estetycznych.
8.30 – 9.00 – śniadanie. Zwracanie uwagi na kulturalne spożywanie posiłku. Zachowanie porządku, prawidłowej postawy. Wdrażanie do czynności higienicznych i porządkowych po zakończeniu śniadania.
9.00 – 11.45 – wspieranie rozwoju dziecka poprzez prowadzenie dydaktycznych zajęć programowych. Organizowanie zajęć na świeżym powietrzu, w szczególności zajęć ruchowych, sportowych, przyrodniczych, prowadzenie obserwacji, prac ogrodniczych, porządkowych, wycieczki, spacery. Spontaniczne, swobodne zabawy dzieci.
10.30 – 10.45 – II śniadanie – „ Witaminka”. Spożywanie owoców, warzyw, soków. Uświadamianie dzieciom wartości zdrowego odżywiania. Zabiegi higieniczne. Czynności samoobsługowe. Wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania.
11.45 – 12.00 – przygotowanie do obiadu. Zabiegi higieniczne. Czynności samoobsługowe. Wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania.
12.00 – 12.30 – obiad. Zwracanie uwagi na kulturalne spożywanie posiłku. Zachowanie prawidłowej postawy. Rozwijanie umiejętności posługiwania się sztućcami. Wdrażanie do czynności higienicznych i porządkowych po zakończeniu obiadu.
12.30 – 14.15 – zabawy i zajęcia o charakterze relaksacyjnym w sali lub na powietrzu z wykorzystaniem urządzeń rekreacyjnych. Indywidualna praca z dziećmi. Zajęcia dodatkowe.
14.15 – 14.30 – przygotowanie do podwieczorku. Zabiegi higieniczne. Czynności samoobsługowe. Wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania.
14.30 – 14.50 – podwieczorek. Zwracanie uwagi na kulturalne spożywanie posiłku, zachowanie prawidłowej postawy. Wdrażanie do czynności higienicznych, samoobsługowych i porządkowych po zakończeniu posiłku.
14:50 – 17:15 – dowolne działania dzieci, zabawy w sali lub na powietrzu. Dodatkowe zajęcia. Indywidualne rozmowy z rodzicami. Czynności organizacyjne.
Pedagogika Celestyna Freineta
Tak naprawdę elementy pedagogiki Freineta od dawna były obecne w naszej pracy – dawałyśmy dzieciom przestrzeń do działania, tworzenia i odkrywania. Teraz chcemy to nazwać i świadomie rozwijać.
Ten rodzaj pedagogiki opiera się na tworzeniu, a nie odtwarzaniu. Chcemy, by dzieci uczyły się poprzez doświadczenia, a nie tylko przez powielanie gotowych schematów. To rozwija w nich samodzielność, kreatywność i odwagę w podejmowaniu wyzwań.
Freinet podkreślał między innymi bezcelowość stosowania podręczników, proponując w zamian metody oparte na swobodnym poznawaniu świata przez dziecko i jego działaniach twórczych. Nauka odbywa się poprzez doświadczenia – zarówno pozytywne, jak i negatywne – które stają się źródłem prawdziwego rozwoju. Małopolska Kurator Oświaty również jest tego samego zdania, dlatego też w tym roku zakupiliśmy wyłącznie ćwiczenia, a głównym narzędziem pracy będą projekty edukacyjne, twórczość i działania praktyczne dzieci.
Rola nauczyciela i wspieranie twórczości
Nauczyciele w naszej placówce odgrywają kluczową rolę w stymulowaniu aktywności twórczej dzieci. Tworzą atmosferę sprzyjającą swobodnej ekspresji, dostarczają różnorodnych bodźców i materiałów: plastycznych, muzycznych czy ruchowych.
Dzięki temu dzieci mogą eksperymentować, wyrażać emocje i odkrywać świat po swojemu.
- Wspólne malowanie, tworzenie kolaży z naturalnych materiałów.
- „Ruchowe opowieści” – dzieci interpretują historie ruchem i tańcem.
- „Muzyczne zgadywanki” – odgadywanie dźwięków z użyciem instrumentów.
- Zabawy plastyczno-ruchowe – np. malowanie na wielkich arkuszach papieru poruszając się po nich.
Takie działania wspierają rozwój zmysłowy, wyobraźnię, współpracę i kreatywność.
Cykliczne projekty i innowacje pedagogiczne 2025/2026
Przygotowałyśmy projekty i innowacje, które wpisują się w pedagogikę Freineta oraz kierunki polityki oświatowej:
- „Sprawne ręce mam, wszystko zrobię sam” – małe rączki, wielkie możliwości.
- Zakładamy „Patrol Ratunkowy” – zdrowe życie i pierwsza pomoc dla przedszkolaka.
- „Projekt Polska”
- „Narodowe Czytanie” – Piątek z książką.
- „Matematyka w darach ukryta” – matematyczne królestwo zmysłów (gr. starsza).
- „Magiczna kraina liter”
- Kontakt z przedszkolami z innych krajów.
- „Dzień angielski” – raz w tygodniu mówimy tylko po angielsku (przy codziennych zajęciach z języka angielskiego)
- „Poranne koło” – codzienny rytuał spotkania.
- Różne zabawy z kalendarza dni nietypowych – np. Dzień Kropki, Dzień Lego.
- „Czwartkowe spotkania ze sztuką”.
- „Świeczkowisko” – integracja i wspólne przeżycia.
- „My się deszczu nie boimy” – wychodzimy na pole bez względu na pogodę.
Dziecko rozwija się najlepiej wtedy, gdy może samodzielnie doświadczać, tworzyć i eksperymentować. Pedagogika Freineta daje nam narzędzia, by wspierać naturalną ciekawość dzieci, ich kreatywność i odwagę w odkrywaniu świata. Wspólnie z rodzicami chcemy budować przestrzeń, w której dzieci nie tylko zdobywają wiedzę, ale uczą się, że ich pomysły, emocje i działania mają znaczenie.
Rodzice w przedszkolu
Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami w zakresie budowania i realizacji wszelkich działań placówki. Kadra Pedagogiczna wspiera Rodziców w wychowywaniu dzieci oraz pokonywaniu różnych trudności wychowawczych i edukacyjnych. Placówka dba o częste kontakty na linii przedszkole – dom.